Je bent hier:

Beginnen met een eigen glazenwassersbedrijf | Wat heb ik nodig

Je bent begonnen met je eigen bedrijf. Een glazenwasserij is zeer toegankelijk en als zzp’er is er niet veel nodig om van start te gaan… Of toch wel?

We nemen een aantal stappen met je door zodat je een goede basis hebt voor jouw eigen onderneming.

Materiaal – “Goed materiaal is het halve werk”

Het is natuurlijk logisch dat je als glazenwasser beschikt over een glazenwasser-set, emmer en ladder. Dit is basismateriaal om jouw werkzaamheden te kunnen uitvoeren.  Vaak wordt vergeten dat een goede softwaresysteem ook tot het basismateriaal behoort. Een programma voor de administratie, klantenbestand (CRM), communicatie en facturatie.

Door een goed software systeem te gebruiken als basis van je onderneming bespaar je enorm veel moeite en tijd. Deze tijd en moeite kun je veel beter steken in het ramen wassen of in het promoten van je bedrijf en diensten.

Meer weten over een goed software systeem voor glazenwassers…

Klanten werven en behouden

Zorg ervoor dat je online goed te vinden bent. Dit doe je door een goede website te bouwen, social media accounts aan te maken en daar regelmatig wat te posten. Daarnaast is het handig en slim om een Google bedrijven pagina aan te maken zodat je ook op ‘Google maps’ te vinden bent.

Door ook je website goed op orde te hebben voorkom je onnodige mailtjes en telefoontjes. Denk ook eens aan een goed contactformulier of offerteformulier. Op die manier kunnen nieuwe klanten gemakkelijk de nodige informatie invullen voor een offerte op maat.

Niet de hele dag aan de telefoon hangen?

Als beginnende ondernemer heb je nog geen telefoniste in dienst. Gelukkig zijn hier slimme oplossingen voor. Je kunt heel gemakkelijk bij Google Voice of bijvoorbeeld Mijn Bereik een zakelijk nummer aanmaken en een antwoord apparaat instellen. Op deze manier filter je vragen en krijg je alleen urgente klanten aan de telefoon.

Waarom willen klanten door jou geholpen worden? Dit is een goede vraag om aan jezelf te stellen. Welke meerwaarde lever jij aan de klant die bijvoorbeeld een concurrent niet kan bieden.

De klant verwacht vanzelfsprekend dat de ramen netjes gewassen worden. Daarnaast wil de klant ook duidelijk afspraken hebben. Zo wil de klant weten wanneer je komt, wat je precies komt schoonmaken en hoeveel de klant moet betalen.

De klant wil geen omkijken naar allerlei bijzaken. Maak het jouw klanten gemakkelijk door tijdig een aankondiging te sturen met wanneer je komt en wat voor bedrag zij moeten betalen.

Vervolgens moet je ervoor zorgen dat de klant ook gemakkelijk kan betalen. Doe dit doormiddel van een betaallink (iDeal, Betaalverzoek (Tikki)), zodat de klant niet handmatig alle gegevens hoeft over te nemen (geen papieren briefjes meer door de bus).

Customer Relationship Management

Het behouden van een goede relatie met de klanten begint al bij een goede administratie. Alle gegevens van de klanten moeten netjes en overzichtelijk worden opgeslagen. Denk hierbij aan contact- en adresgegevens, werkzaamheden, verzonden facturen, offertes en andere vormen van communicatie. Het wordt door klanten zeer gewaardeerd wanneer de communicatie goed verloopt en aandachtspunten van de klant verwerkt worden in het systeem zodat er op een later moment op aangehaakt kan worden. Dit voorkomt irritaties bij de klanten en bevorderd de klantrelatie. Klanten zijn immers jouw ambassadeurs, zij zullen jouw bedrijf, als je het goed doet, aanbevelen bij hun buren.